Puikiai žinoma, kad padirbtos prekės ne tik daro žalą verslui, šalies ekonomikai, bet ir kelia grėsmę visuomenės saugumui ir žmonių sveikatai. Padirbinėjimas yra viena didžiausių problemų intelektinės nuosavybės srityje. Padirbinėjama viskas – nuo maisto produktų, vaistų, žaislų iki trąšų, automobilių ir net lėktuvų detalių.
Lietuvos Respublikos muitinės duomenimis, 2022 metais sulaikytų prekių kiekis – beveik 4 milijonai (3 811 903 vnt.), iš kurių didžiąją dalį (virš 3 mln.) sudaro sulaikyta suklastotų cigarečių pakuočių siunta. Šių metų pirmą pusmetį sulaikyta 209 369 vnt. prekių, kaip įtariama, pagamintų pažeidžiant intelektinės nuosavybės teises.
Dažniausiai atsisiunčiamos ar gabenamos prekių klastotės yra plataus vartojimo prekės, tarp kurių – avalynė, drabužiai, žaislai, rankinės, kosmetika, automobilių detalės.
Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (ESINT), kaip ir kiekvienais metais, dalinasi tyrimo, skirto įvertinti ES piliečių požiūrį į padirbinius ir piratinį turinį, rezultatais. 2023 m. atlikto tyrimo „ES piliečiai ir intelektinė nuosavybė. Suvokimas, informuotumas ir elgesys” rezultatai rodo, jog ES piliečiai puikiai žino neigiamas suklastotų prekių pirkimo pasekmes. Dauguma apklaustųjų mano, kad, perkant suklastotas prekes, yra palaikomas neetiškas elgesys (83 proc. apklaustųjų) ir nusikalstamos organizacijos (80 proc.) ir kad taip daromas neigiamas ekonominis poveikis, kadangi perkant padirbtas prekes ne tik žlugdomas verslas, bet ir naikinamos darbo vietos (79 proc.). Su teiginiu, kad suklastotų prekių pirkimas kelia grėsmę sveikatai, saugai ir aplinkai, sutinka maždaug du trečdaliai respondentų.
Tyrimas rodo, kad dauguma apklaustųjų žino apie suklastotų prekių daromą žalą. Dauguma ES piliečių nesutinka su dažniausiai pasitaikančiais argumentais, naudojamais tokiam elgesiui pateisinti. Paprašius įvertinti teiginius, pateisinančius klastočių pirkimą, didžioji apklausos dalyvių dalis nepateisino teiginių, kad klastotes galima pirkti, nes tai daro visi (81 proc.), nes originalus produktas neprieinamas vietinėje rinkoje (76 proc.) ir tada, kai įsigyjamos prabangos prekės (75 proc.). Tačiau maždaug trečdalis apklaustųjų vis dar yra įsitikinę, kad priimtina pirkti suklastotus gaminius, kai originalaus gaminio kaina yra per didelė. Pastebima, kad labai dažnai šių priežasčių priimtinumas priklauso nuo žmogaus amžiaus. Apskritai jaunesni vartotojai yra labiau linkę pateisinti suklastotų prekių pirkimą, ypač dėl finansinių argumentų. Pavyzdžiui, 50 proc. 15–24 metų žmonių sutinka arba yra linkę sutikti, kad priimtina pirkti suklastotus gaminius, kai originalaus gaminio kaina yra per didelė, o 41 proc. teigia, kad priimtina pirkti suklastotas prabangos prekes.
Deja, tačiau ESINT atliktas tyrimas parodė, kad jaunimas (15-24 m. amžiaus) ne visada supranta suklastotų prekių žalą. Jaunesni vartotojai per pastaruosius 12 mėnesių gerokai dažniau sąmoningai pirko suklastotus gaminius. Taip elgėsi maždaug ketvirtadalis (26 proc.) 15–24 metų ES vartotojų– tai daugiau nei dvigubai viršija ES vidurkį. Dar daugiau šio tyrimo rezultatų galite peržiūrėti čia: https://bit.ly/43xOS24.
Kasmet yra pastebima tendencija, jog visuomenė vis daugiau žino apie intelektinę nuosavybę ir jos apsaugos galimybes. Todėl vis didesnė visuomenės dalis neigiamai vertina intelektinės nuosavybės teisių pažeidimus, piratavimą, prekių padirbinėjimą ir kitus nusikaltimus. 2022 m. Valstybinio patentų biuro (VPB) užsakymu atliktos apklausos rezultatai taip pat maloniai nustebino: morališkai dauguma šalies gyventojų nepalaiko intelektinės nuosavybės vagysčių: 62 proc. neigiamai vertina intelektinės nuosavybės pažeidimus, o 67 proc. neigiamai vertina asmenis, kurie platina nelegalią arba suklastotą produkciją.
2023 m. birželio 13 d. VPB lankėsi LNK žurnalistai ir kalbino VPB direktorę Iriną Urbonę, kuri ne tik kalbėjo apie piratavimą, bet ir apie prekių ženklų klastojimą ir nesąžiningą naudojimą.
Visą interviu galite rasti čia.
Norime priminti, kad kiekvieną kūrėją skatiname pasirūpinti intelektinės nuosavybės apsauga ir gerbti kitų kūrėjų turtą.
Šis straipsnis yra kampanijos #RinkisKasTikra 2023 dalis. Daugiau straipsnių aktualiomis temomis – jau greitai.